Denken in oplossingen

Op basisschool De Vonder in Riel krijgen onderwijs, jeugdhulp, zorg en gemeente het samen voor elkaar dat de 6-jarige Fieke in haar eigen dorp naar school kan. De Werkagenda maakte in samenwerking met Samen Sterk een filmpje, dat zaterdag 24 juni vertoond werd in het SBS programma Samen Sterk.

De Werkagenda verbinding onderwijs -jeugdhulp wil er aan bijdragen dat alle kinderen optimale kansen krijgen om zich te ontwikkelen, thuis, op school en in hun vrije tijd. Uiteraard is dat niet voor ieder kind vanzelfsprekend. Daarom werken professionals van scholen, gemeenten en jeugdhulp samen aan oplossingen.

Een van die voorbeelden speelt in het Brabantse Riel, waar de ouders van Fieke niets liever wilden dan dat Fieke in het eigen dorp naar de basisschool kon gaan. Fieke heeft een spierziekte en een motorische beperking waardoor ze extra zorg op school nodig heeft. Intern Begeleider Saskia Michielsen maakte zich sterk om die extra zorg in haar school, basisschool de Vonder (260 leerlingen), te organiseren. Het motto van de school is niet voor niets  ‘denken in oplossingen en kansen’.

Fieke zat op dat moment nog op een therapeutische peutergroep de Speelbergh, een vroegbehandelingsafdeling van het revalidatiecentrum.  Om te kunnen beoordelen welke zorg de school moest gaan bieden, gingen Saskia en directeur Jan Smits zelf kijken op De Speelbergh. Al snel zeiden ze tegen elkaar: ‘Met de juiste ondersteuning kunnen we dit bieden!’.

Vervolgens gingen Saskia en de ouders in overleg met de onderwijsconsulente van Plein 013, Grietje Bergkamp. Zij werkt ook een aantal uur per week op de Vonder. Schoolmaatschappelijk werkster Imke in ’t Groen stelde een zorgplan op. Edwin Bos, adviseur samenwerking onderwijs en zorg van Plein013 (samenwerkingsverband voor passend onderwijs) begeleidde het traject richting een onderwijszorgarrangement. De gemeente Goirle verleende een PGB zodat de verzorging op school geregeld is. Vanuit het PGB kon een zorgassistente aangesteld worden, die Fieke helpt met de verzorging. Daarnaast heeft Fieke nog een cluster 2 indicatie voor haar taal- en spraakproblemen. Fieke krijgt hiervoor hulp van twee logopedisten van Auris, een organisatie die mensen helpt die problemen hebben met horen, spreken of taal. Ook gaat Fieke wekelijks naar therapie op het revalidatiecentrum Leypark in Tilburg, dat ook haar hele ontwikkeling volgt.

Het gaat goed met Fieke op De Vonder. Haar ouders zijn blij dat ze in haar eigen dorp naar school kan, dicht bij huis, met de kindjes die ze ook in de vrije tijd ziet. De school ook waar haar oudere zus Nina zit. Bovendien blijkt het een enorme opsteker voor haar taal- en spraakontwikkeling. In een rijke taalomgeving met klasgenootjes die de hele dag babbelen heeft ze haar eigen taal en spraak sneller ontwikkeld dan ze op een andere school had kunnen doen.

Bekijk hier het filmpje over Fieke: