Schoolmaatschappelijk werkers gaan voor kwaliteit

Voorbeeld van een ondersteuningsvraag aan de Werkagenda:

Het Servicepunt SMW verleent ondersteuning aan alle schoolmaatschappelijk werkers in Rotterdam. Dat zijn er in totaal zo’n 225, verdeeld over zowel primair als voortgezet onderwijs, MBO en voorschoolse voorzieningen. Opdrachtgever en subsidieverlener zijn de gemeente Rotterdam en schoolbesturen. Met alle ketenpartners werd in korte tijd een nieuw kwaliteitsmodel ontwikkeld.

De ondersteuning die het Servicepunt SMW biedt, bestaat onder meer uit inhoudelijk advies geven aan, en verbinding leggen tussen verschillende partijen, zoals de gemeente Rotterdam, aanbieders van het schoolmaatschappelijk werk, schoolbesturen en de schoolmaatschappelijk werkers zelf. Daarnaast levert het Servicepunt SMW met onder meer trainingen een bijdrage aan de deskundigheidbevordering van de schoolmaatschappelijk werkers. Ook richt het Servicepunt SMW zich op de kwaliteit van het schoolmaatschappelijk werk én het meetbaar maken hiervan.

Mustapha Igozoul, Beleidsadviseur en trainer van het Servicepunt SMW: “In 2008 hebben we op verzoek van de gemeente én schoolbesturen een aantal kwaliteitsindicatoren ontwikkeld om de kwaliteit van het schoolmaatschappelijk werk te meten en verbeteren. Kernvraag: doen we het wel goed? Om dat te beoordelen, hebben we een 20-tal indicatoren ontwikkeld. Schoolmaatschappelijk werker en Intern Begeleider van de school vulden sindsdien samen op een lijst de antwoorden en scores voor die indicatoren in. Aan de hand van de scores werden plannen voor verbetering gemaakt én gerealiseerd. Dit hebben we jarenlang  op deze manier gedaan. Op basis daarvan kunnen we zeggen dat de kwaliteit van het schoolmaatschappelijk werk goed is. Op een gegeven moment werd het echter routine en vroegen we ons af: is deze methodiek nog steeds effectief en toereikend?”

Alle ketenpartners aan tafel

Het Servicepunt SMW wilde rond die vraag graag alle betrokken ketenpartners bij elkaar brengen, zoals de aanbieders van smw , gemeente, schoolbesturen, samenwerkingsverbanden en CJG. Mustapha: “Wat betreft onderwijs wilden we graag alle leeftijdsgroepen bereiken. Dus kwamen PO, VO, MBO én voorschoolse voorziening aan tafel”. Nijs de Graaff, Beleidsmedewerker gemeente Rotterdam: “Als gemeente vinden wij het belangrijk dat de kwaliteit van het smw goed blijft, ook in de huidige rol die de smw-er heeft als verbindingsfunctie tussen school en wijkteams. We ondersteunen het initiatief om het breed (voorschool, PO, VO en MBO) aan te pakken!”

Inspirerende sessies

Besloten werd om te starten met 2 gezamenlijke sessies: de eerste evaluatief (‘hoe gaat het nu?’), de tweede om concrete wensen voor een nieuwe systematiek in kaart te brengen. Renate de Wit, Projectleider van Koers VO, het samenwerkingsverband voor het voortgezet onderwijs: “We wilden met elkaar het gesprek voeren over de kwaliteitseisen en werkafspraken voor het SMW, samen met andere partners in en om de school. Om ons echt op de inhoud te kunnen focussen zochten we iemand om die 2 sessies te begeleiden. We kwamen uit bij Chaja Deen, een van de experts van de Werkagenda Verbinding Passend onderwijs jeugdhulp”.

Chaja zat in maart en april de beide sessies voor. Vrijwel alle ketenpartners schoven aan. Mustapha: “Het leverde leuke en pittige gesprekken op, bovenal ook een gedeelde visie op hoe we het in de toekomst willen doen. Ja, kritiekpunten waren er zeker. Zo hadden we geen goede inhoudelijke onderbouwing van de indicatoren. We leggen nog onvoldoende de relatie met andere professionals, zoals leerplicht en jeugdverpleegkundige. Die verbinding willen we graag gaan leggen. Wat betreft de evaluatie hebben we gezegd: niet het formulier is uitgangspunt, maar juist de integraliteit. Die integraliteit krijg je alleen door goede gesprekken met de juiste professionals bij elkaar. Dat levert verdieping op én dus ook betere oplossingen voor het kind”.

Eerste stappen naar een nieuwe werkwijze.

Inmiddels is Mustapha met een kerngroep volop bezig om een voorstel voor een nieuwe werkwijze uit te werken. Mustapha: “Voor de schoolvakantie moet er een concept liggen. Dan geven we dat terug aan de partners. Het streven is om met ingang van het nieuwe schooljaar met de nieuwe werkwijze op een aantal VVE locaties/scholen in Rotterdam te starten. Op basis van de eerste ervaringen gaan we deze werkwijze verder implementeren op alle Rotterdamse scholen en VVE locaties. Om dit tot een succes te brengen, vragen we van alle partners hun achterban te stimuleren en te activeren. Wij hebben er veel zin in.”

Meer informatie over het SMW vind je op www.servicepuntsmw.nl .