‘Utrechts model gaat ook werken in Almere’

Trudy Maandag, Teamleider en Zorgcoördinator van het vmbo Buitenhoutcollege in Almere, was op 27 januari te gast bij de Inspiratie Estafette bijeenkomst. Tijdens die bijeenkomst namen SWV Sterk VO Utrecht en Stichtse Vecht deelnemers mee in het zogenoemde ‘kernpartnermodel’. Trudy ging vol enthousiasme en energie naar huis. ‘Dit zou ook heel goed kunnen werken in Almere!’

Het kernpartnermodel houdt in dat alle scholen werken met een team van kernpartners: een leerplichtambtenaar, een medewerker jeugd, een jeugdverpleegkundige en een begeleider vanuit het samenwerkingsverband. Trudy: “Ik was erg enthousiast na die bijeenkomst. Als deze professionals elkaar opzoeken én vinden, komt de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp echt tot stand. We zijn ervan  overtuigd dat dit de weg is,  we zochten alleen een goede werkvorm. Chaja Deen van de Werkagenda heeft ons geholpen met de belangrijke eerste stap, namelijk adviseren welke partners aan tafel te krijgen. Chaja heeft jarenlang in Almere gewerkt en heeft hier nog steeds een goed netwerk. We zaten snel  aan tafel met jeugdgezondheidszorg, het samenwerkingsverband en de gemeente. Daar had ik eerder nauwelijks tot geen contact mee. Ik ben samen met 2  collega’s projectleider van het project ‘Samenhangende ondersteuning onderwijs en sociaal domein’. De gemeente stelde vanuit de Lokale Educatieve Agenda een subsidie, ‘aanjaaggeld’, ter beschikking. Wethouder René Peeters steunt ons plan van harte. Het voorbeeld van het Utrechtse kernpartner model heeft ons enorm geholpen om het plan van aanpak voor Almere uit te werken”.

De afgelopen maanden is met een groep professionals hard gewerkt aan een gezamenlijk plan. Trudy: ”Het is goed dat je elkaar leert kennen, het voorkomt dat je ieder in je eigen oordelen blijft hangen. In praktische zin hadden we er in het onderwijs wel eens moeite mee dat het zo lang duurde als je een hulpvraag hebt. ‘Onderwijs pakt meteen aan, jeugdhulp gaat er nog eens over nadenken’ zo karakteriseerden we dat. We wisten de weg ook niet zo goed te vinden in de jeugdhulp. Omgekeerd vonden jeugdhulpverleners en leerplichtambtenaren uiteraard ook wel iets van ons. Alleen als je samenwerkt, kun je die oordelen uitspreken én opzij zetten. Pas dan kan er iets moois ontstaan.”

‘Van adviseren naar acteren’

Inmiddels hebben de professionals in Almere al hun gesprekken en werkafspraken vertaald naar een conceptplan: ‘Sluitende aanpak onderwijs en sociaal domein’.  Trudy: “We wilden niet perse een dik plan. Vooral wilden we goede werkafspraken, zodat onderwijs en jeugdhulp in de dagelijkse praktijk op elkaar aansluiten. Belangrijk is dat de basis op orde is. Een belangrijk onderdeel van die basis is je netwerk. Hoe beter je werkrelatie met je ketenpartners, hoe sneller en effectiever je kunt schakelen als het nodig is. Als school hebben we zeker ook zelf in de spiegel gekeken. Een kenmerk van onze cultuur is dat we zaken graag snel oplossen, zeker als het om leerlingen en ouders gaat. We schieten snel in de ‘doe’-stand. ‘We lossen het wel even op’. Maar sommige problemen los je als school niet zomaar even op. Opzet van het plan is dat de professionals van jeugdhulp en leerplicht intensief gaan samenwerken zodat we situaties sneller oplossen. Doel van het plan is dat  hier iedere week op een vaste dag een jeugdhulpverlener, leerplichtambtenaar en de begeleider onderwijs van het samenwerkingsverband in huis zijn. Als een hulpvraag complex is, kunnen we  heel gemakkelijk bij elkaar naar binnen lopen. ‘Wil jij eens meedenken? Kun jij straks bij het gesprek aanschuiven?’ Het leidt meteen tot andere inzichten en andere interventies. Als professional kom je ook meer in je kracht te staan. Onderwijs is mijn prioriteit en mijn expertise. Maar de jeugdhulpverlener heeft veel meer kijk op opvoeden en opgroeien.”

Samen pro-actiever

Het gevoel van de deelnemende professionals is dat ze meer bereiken dan voorheen. Trudy: “Samen zijn we veel pro-actiever, waardoor we problemen meestal voor zijn. Doel is dat we preventief  handelen en de uitstroom speciale voorzieningen in zowel onderwijs als jeugdhulp. De volgende grote uitdaging is om vanaf dag 1 de ouders mee te nemen bij hulpvragen rondom hun kind.”

Het plan wordt op 31 juli vastgesteld. Trudy noemt de Inspiratie Estafette bijeenkomst van 27 januari als belangrijke inspiratiebron. Een andere inspiratiebron vormde een Masterclass van Bert Wienen. Kern van diens boodschap ‘onderwijs, wees niet te afwachtend, maar pak de regie!’ Download hier de presentatie van Bert Wienen.